Deze week is er ook weer van alles gebeurd. Beginnend met een grapje wat eigenlijk helemaal niet grappig is, gevolgd door een mooi eerbetoon voor onze overleden machinist, een dagdeel in de stad en een persoonlijke twist op Twitter. Vanwege pinksteren een dag later. Veel leesplezier.
Maandag 25 mei:
Toen ik vanmorgen op Instagram keek, was het mij opgevallen dat veel mensen ineens hele rare namen op hun profiel hadden staan. Dingen als “Ik zuip elke dag”, “Ik heb geen leven”, “Ik wil seks met dieren” en “Ik ben seksverslaafd” kwamen veel voorbij. Lang heb ik me afgevraagd hoe dit kan, maar het schijnt dat er één of andere prank rondgaat op tikTok.
Je wordt gevraagd je naam te veranderen voor een video. Daarna moet je nog een twééde keer je naam veranderen. Dan is het klaar. Maar, na twee keer veranderen blokkeert instagram het veranderen van je naam voor 14 dagen. Oftewel, mensen zitten zolang met verschrikkelijke namen opgescheept. Het heeft ook al gezorgd voor zelfdoding en dat vind ik verschrikkelijk. Dit soort grappen doe je niet.
NB: Ken je iemand die denkt of denk je aan zelfdoding? Neem dan contact op met 113 via telefoonnummer 0900-0113.
Dinsdag 26 mei:
Vorige week hebben we veel gelezen over het verschrikkelijke ongeluk in Hooghalen waarbij één van mijn collega’s binnen NS door is overleden. Vandaag is naar buiten gekomen dat tot aan de uitvaart van de machinist alle machinisten een aanwijzing krijgen om bij de desbetreffende overweg met gematigde snelheid te rijden. Een mooi eerbetoon als je het mij vraagt.
Mijn auto staat vandaag bij de garage. Vorige week merkte ik dat er mogelijk iets mis is, dus ik heb de auto toch maar even langs gebracht bij de garage. Dat mag misschien wel weer wat geld gaan kosten, maar dat vind ik niet zo’n groot probleem eigenlijk. Zoals velen weten is de auto waarin ik rijd de auto die van mijn opa was. Een auto met slechts 60.000 kilometer op de teller die 16 jaar oud is. Ik ben zelf ontzettend blij dat de auto nog goed functioneert. Goed onderhoud is altijd belangrijk. Ik ben benieuwd hoe duur dit gaat worden. Hopelijk niet al te veel schade voor mijn portemonnee.
Wanneer ik thuis kom na het wegbrengen van de auto zie ik dat in mijn brievenbus een envelop van het UMCG ligt. Waarschijnlijk de doorverwijzing van de oogarts. Wanneer ik de envelop openmaak, ben ik van alles aan het bedenken. Kan ik volgende maand al? Moet ik nog lang wachten door het coronavirus, of is er iets anders? Ik weet het pas als ik de brief lees. Het is de doorverwijzing zoals ik al dacht, en nog redelijk snel ook. Midden juni, over een kleine 3 weken mag ik naar de oogarts in het ziekenhuis. Dat voelt goed, en fijn. Al is het tijdstip, acht uur in de ochtend, wat minder leuk. Daar heb ik even mee te dealen. Liever dat er wat aan gedaan kan worden dan dat ik hier mijn hele leven mee blijf lopen.
Woensdag 27 mei:
Tijdens een korte persconferentie heeft het kabinet bekend gemaakt dat de sportscholen mogelijk eerder open gaan. De nieuwe streefdatum is 1 juli, of zoals velen inmiddels zeggen 1 julij. Dus geen 1 juno meer, maar 1 julij. Dat is goed nieuws voor de sportscholen. Maar het moet wel kunnen natuurlijk. Als het virus ineens gaat oplaaien kan het zomaar zijn dat het niet doorgaat. Dat zou toch wel jammer zijn. Sporten is goed voor iedereen.
Hoe mensen naar de sportschool zullen gaan weet ik niet. Waarschijnlijk velen op de fiets, maar het zal me eigenlijk niks verbazen als er ook mensen met het openbaar vervoer gaan. Daar gelden vanaf maandag 1 Juno (sorry, ik vind de term Juno te leuk) ook nieuwe regels. Zo is een mondkapje verplicht vanaf aanstaande maandag. Om dat duidelijk te maken heeft vervoerder Connexxion stickers in de bus geplakt. Daar staan de regels nog een keer duidelijk uitgelegd. Hopelijk gaan de andere vervoerders dit beleid volgen.
Donderdag 28 mei:
Vandaag is een moeilijke dag voor iedereen binnen onze spoorfamilie. De omgekomen machinist van het verschrikkelijke ongeluk van vorige week zal vandaag worden begraven. Veel collega’s willen daarbij aanwezig zijn. Helaas kan het niet helemaal zoals iedereen dat wilt, maar er is in overleg met de veiligheidsregio afgesproken dat er een erehaag gemaakt mag worden. Alle NS medewerkers die daarbij aanwezig zijn staan in een erehaag langs de weg. Met een bloem in de hand, om de familie van deze machinist te kunnen steunen.
Maar niet alleen daar, ook op het Station van Zwolle is een erehaag gemaakt. Op spoor 1 staan heel veel collega’s van ons, maar ook van Arriva en ProRail stil bij het verschrikkelijke ongeluk. Als de klok twéé uur slaat, is het op heel station Zwolle Stil. Niet alleen maar door het personeel wat bij de erehaag staat, maar ook reizigers die zijn twéé minuten stil om de machinist te herdenken. Het is fijn dat niet alleen het personeel, maar ook reizigers samen met ons allemaal de twéé minuten stilte in acht genomen hebben. Alle bloemen die vastgehouden zijn bij de erehaag zullen naar de familie van Gerrit Jan, die bekend stond als Gert Jan, worden gebracht.
Vrijdag 29 mei:
Vanmorgen is er een ongeluk gebeurd op de A12. Een ongeluk op de snelweg is niet zo zeer bijzonder, maar leuk is het niet. Door de coronacrisis was het lang rustig op de weg. Je merkt dat het weer drukker wordt. Dit ongeluk was al redelijk vroeg in de ochtend. 2 auto’s botsen op elkaar. Eén persoon is gewond geraakt bij het ongeluk, een andere persoon is overleden. Wat blijft een plots overlijden toch moeilijk. Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte toe.
Als het einde van de middag nadert krijg ik een melding in de groepsapp. Er is een bericht van de gemeente Groningen wat massaal gedeeld wordt. Onze gemeente heeft bepaald dat er meer ruimte moet komen in de binnenstad voor de anderhalve meter. Daarom wordt de binnenstad minder toegankelijk voor fietsen. Op de drukste plekken mag er niet meer gefietst worden vanaf maandag. Fietsenstalplaatsen worden beperkt en omfietsen gaat noodzakelijk zijn. Helaas voor de fietsers worden zij extra hard geraakt. De omfietsroutes zijn routes waar nu momenteel veel werkzaamheden plaatsvinden. Fietspaden zijn extra smal en er zitten ontzettend veel stoplichten op deze routes. Dingen waar je als fietser absoluut niet blij van gaat worden. Hopen maar dat dit goed uitpakt en niet mensen de bus injaagt om de binnenstad te gaan bezoeken.
Zaterdag 30 mei:
Terwijl het zonnetje schijnt loop ik vandaag in de binnenstad. Normaal gesproken kom ik hier niet zo vaak, maar ik moet vandaag toch even wat bestellingen ophalen. Het zou zonde zijn als ze teruggestuurd worden. Tijdens het winkelen is het mij opgevallen dat een deel van de stad veranderd is in 1richtingsverkeer. Er zijn strepen getrokken en waar winkels zitten zijn zebrapaden geplaatst. Dit om de doorstroming binnen de stad goed te houden en het voor bezoekers makkelijker te maken om afstand te houden. Het mooie is dat het goed werkt. Iedereen lijkt zich er aan te houden.
Na het ophalen van mijn bestellingen fiets ik weer richting huis. Het wordt tijd om te gaan zwemmen. Ik heb weer een zwemuurtje gereserveerd. Sporten vind ik belangrijk. Ik doe het al niet veel en door corona heb ik lang niet kunnen zwemmen. De vorige keer toen ik ging zwemmen was ik al blij dat ik weer mocht, nu ook weer. Het was weer een uurtje om van te genieten. Lekker even de benen strekken, mijn spieren weer trainen en even ontspannen. Heerlijk.
Zondag 31 mei:
Het eerste wat ik altijd doe als ik wakker word, is mijn sociale media checken. Kijken of ik iets heb gemist, of juist niet. Vandaag is er niet veel bijzonders eigenlijk. Maar ik kwam wel terecht bij een aantal leuke tweets op Twitter. Zo ben ik er bijvoorbeeld achter gekomen dat veel kinderliedjes dezelfde melodie hebben waardoor kinderen ze herkennen. Best grappig, zo heb ik er vroeger natuurlijk nooit op gelet. Een ander dingetje wat ik ook geleerd heb vandaag is dat horeca een afkorting is. Het klinkt misschien heel gek, maar ik wist niet dat horeca een afkorting is voor Hotel Restaurant Café. Mocht het zo zijn dat je dat ook niet wist, dan heb ik je nu toch nog iets geleerd.
Verder ben ik vandaag nog een bericht van vervoerder Arriva tegengekomen. Nu ik thuiszit kijk ik veel op onder andere Twitter en lees ik eigenlijk veel van de berichten die voorbij komen. Arriva heeft een bericht geplaatst met de mededeling dat vanaf morgen, maandag 1 juno, mondkapjes verplicht zijn. Bij dat bericht zat een linkje en daar heb ik uiteraard even naar gekeken. Wat mij opgevallen was is dat Arriva online e-tickets verkoopt. Nu is dat niet zo heel bijzonder, maar de prijs van deze e-tickets vielen mij wel op. De prijs is gelijk aan de prijs die je op saldo met de OV-chipkaart ook kwijt bent. Dat vind ik een heel mooi iets. Daarvoor mijn complimenten aan Arriva.
Maandag 1 juno:
Vandaag is de grote dag voor heel veel bedrijven. De musea, bioscopen en natuurlijk de horeca mogen vandaag weer open. Wel voor binnen op reservering en maximaal 30 mensen, maar het is een begin. In veel steden is dan ook extra ruimte gemaakt in de binnenstad om meer tafels te kunnen plaatsen. Toen ik een rondje ging maken door de stad zag ik ook dat veel pleinen nu gevuld zijn met tafels en stoelen. Het is gezellig druk en iedereen lijkt zich aan de anderhalve meter afstand te houden. Dat is een fijn gezicht. Eindelijk weer wat leven in onze steden en weer wat ademlucht voor deze ondernemers. Het zal misschien niet direct winstgevend zijn, maar elk beetje helpt.
Vanaf vandaag zijn mondkapjes verplicht in het openbaar vervoer. Veel mensen hebben de afgelopen weken mondkapjes gekocht via verschillende kanalen. Waar de ene persoon liever de standaard maskers kocht, ging de ander weer zelf aan de slag om ze te maken. Dat is goed gelukt. Een groot gedeelte van de reizigers draagt een mondkapje. Een mondkapje heeft ook wat gevaren. Mensen die een bril dragen, waar ik vanaf woensdag zelf één van ben, zullen wel gemerkt hebben dat de bril sneller beslaat. Een puntje van aandacht. Ik ben er van overtuigd dat het goed gaat komen.
Wanneer de middag nadert besluit ik om naar de winkel te gaan. Vandaag naar de Coolblue. Ik ga namelijk een nieuw horloge kopen. Al sinds 2016 ben ik in het bezit van een smartwatch en na 4 jaar wordt het tijd voor een nieuwe. Met mijn huidige horloge kan ik namelijk niet het zwembad in, met een nieuwe wel want die zijn daarvoor gemaakt. Mijn oog is gevallen op een sportmodel van de Samsung Galaxy Watch Active 2. Ik heb zelf gekozen voor de zwarte en nu ga ik naar de winkel om deze op te halen. Een niet goedkoop iets, want ik mag 300 euro neertellen hiervoor, maar dat heb ik er voor over. Bij de winkel moet ik wel eerst even in de rij staan. Er zijn natuurlijk meer mensen die de winkel in willen. Als ik dan na ongeveer 20 minuten mijn horloge meeneem uit de winkel ben ik weer blij. Iets waar ik lang voor gespaard heb kon ik nu kopen. Dat voelt toch weer goed. Mocht je benieuwd zijn naar welk horloge ik heb gekocht dan kan je op deze pagina het horloge bekijken.
Misschien is het je al opgevallen als je mij volgt op Twitter, misschien ook niet. Kort na het publiceren van dit weekverslag heb ik mijn profielfoto veranderd. Na het verschrikkelijke ongeluk vorige week vrijdag heb ik, net als heel veel andere mensen binnen de OV sector, mijn profielfoto veranderd naar het NS logo met een kaarsje. Dit heb ik gedaan ter nagedachtenis aan onze collega. Na anderhalve week leek het mij goed om weer een andere foto neer te zetten.
Lang heb ik nagedacht over wat voor foto dat gaat zijn. Ik heb een tijdje foto’s van een trein gehad, foto’s van andere OV voertuigen en landschappen. Omdat ik mijn Twitter persoonlijker wil maken zodat iedereen ook een beeld bij mij heeft, heb ik na lang nadenken besloten om een persoonlijke foto te plaatsen. Eéntje die ik tijdens mijn werk heb gemaakt voordat de coronacrisis begonnen is.
Met deze foto wil ik niet alleen laten zien wie ik ben, maar ook dat ik mijn werk ontzettend leuk vind. Iedere dag maken we bij NS vele mensen blij vanuit vele vakgebieden. Met deze foto laat ik naar mijn mening zien dat ik trots ben om bij NS te mogen werken, ook in deze moeilijke tijden. Misschien niet in de trein zoals je van mij gewend bent, maar wel in de andere formules op de stations. Samen houden we de samenleving draaiende, samen staan we sterker #sameNSterker.
Nog geen reactie. Ik zou zeggen, plaats er 1.