Vorige week heb ik door omstandigheden niet de tijd gehad om te publiceren. Daarom deze week een extra lange editie van Lieve opa. Wat een weken waren dit. Veel dingen komen hier terug. Denk aan de demonstraties, het ophalen van mijn bril, zwemavonturen en onder andere nog het plannen van de vakantie. Veel leesplezier.
Dinsdag 2 Juno
Gisteren was er een demonstratie in Amsterdam. Een demonstratie tegen het politiegeweld in Amerika. De organisatie verwachtte een kleine groep mensen, maar het werd er te druk. Het werd er zo druk, dat de anderhalve meter niet meer mogelijk was. Er werd alleen niet ingegrepen door de veiligheidsregio. Waarom niet? Bijna iedereen heeft weken thuis gezeten, houdt overal anderhalve meter afstand, de zorg werkt zich ter plette kapot om alles aan te kunnen en wij staan het toe dat er zo ontzettend veel mensen bij elkaar komen en geen anderhalve meter afstand hoeven te houden? Volkomen belachelijk. Dit is een dikke middelvinger naar iedereen die zich aan de coronaregels houdt. Het is niet onmogelijk om de afstand gewoon te houden want in Groningen en Den Haag ging het wel goed… Wat een kromme wereld weer en ik ben er ook boos over, ondanks dat demonstreren een goed recht is. Vind het alleen jammer dat er zoveel mensen de regels overtreden en dat er niet ingegrepen is…
Woensdag 3 Juno
Vandaag was het zover. Ik mocht mijn bril halen. Nadat ik twee weken geleden mijn bril heb besteld, mocht ik eindelijk gaan ervaren hoe het is om een bril te dragen. Dat gaf toch even een gevoel van spanning en blijdschap. Toen ik mijn bril kreeg heb ik die gelijk opgezet. Het verschil is weinig. Vooral veraf zie ik nu iets beter, maar daar blijft het ook wel bij. Eigenlijk ben ik er nog niet echt aan gewend. Dat is waarschijnlijk logisch. Een bril dragen is ook wennen.
Gelijk toen ik thuis kwam heb ik even wat mensen een foto gestuurd. Vooral mensen in de familie waren erg nieuwsgierig hoe een bril mij zou staan en vooral: wat voor bril ik dan ook heb. Zo gezegd zo gedaan heb ik die foto gestuurd. Best bang voor reacties ben ik wel. Straks vindt niemand de bril mooi en moet ik dat aanhoren. Gelukkig wordt dat snel ontkracht en krijg ik leuke reacties. Dat voelt goed. Een stukje onzekerheid is weg. Zelf twijfel ik momenteel of ik kan wennen aan mijn bril. Geen idee hoe ik dat ga doen, maar we gaan het proberen.
Later op de dag mag ik werken bij Kiosk. Ook weer in Groningen. Vandaag hoop ik dat het iets drukker is dan de vorige keer. Bezig zijn is toch een stukje prettiger dan de hele tijd stilstaan. Nou is praten met mijn collega’s ook erg gezellig, daar niet van. Toch ben ik liever aan het werk eigenlijk. Vandaag bleek het ook rustig te zijn. Eigenlijk zou ik tot half 10 gaan werken, maar omdat het zo rustig was ben ik eerder naar huis gegaan.
Eenmaal thuisgekomen zat ik toch even te denken. Wil ik iedereen vertellen hoe het precies zit met mijn bril of niet? Mijn hoofd raakte even vast in een vraagstuk. Uiteindelijk ben ik maar kop of munt gaan doen en heb ik toch maar een foto op mijn Instagram geplaatst met een korte samenvatting van wat er zich heeft afgespeeld. Hoef ik dat ook niet meer aan iedereen de hele tijd uit te leggen.
Donderdag 4 Juno
Vandaag is het na een ontzettend lange periode van werkzaamheden weer mogelijk om met de trein te gaan tussen Groningen en Assen. De afgelopen weken hebben veel reizigers gebruik gemaakt van het trein vervangend vervoer. Nu de werkzaamheden klaar zijn, is de overweg bij het station van Groningen Europapark verwijderd, ligt er een nieuw opstelterrein aan de oostkant van Europapark, heeft het station een 4e spoor gekregen en zijn er allerlei voorbereiden begonnen voor de verbouwing van station Groningen, ook wel bekend als het Hoofdstation.
Voor wie lang niet op het station van Groningen is geweest is er veel veranderd. De perrons zijn korter, maar ook de winkels zijn gesloopt ter voorbereiding van de bouw van de nieuwe passage. Wie dus even langs wilt bij de Etos, of een boek wilt halen bij de AKO zal dat nu even ergens anders moeten doen dan op het station. Best jammer, want het ziet er best kaal uit. Ook de perronkappen zijn grotendeels weggehaald. Over veel perrons loop je nu niet meer droog wanneer het regent. Deze perronkappen worden gerestaureerd en komen terug op het station wanneer de verbouwing klaar is. Even wennen, maar wie mooi wilt zijn moet pijn lijden.
Vrijdag 5 Juno
Vandaag mag ik weer aan het werk. Voor het eerst in een tijd weer in Zwolle. Net als de vorige keer weer bij de AH to GO, maar nu wel de andere vestiging. Misschien heb je het wel eens gezien als je in Zwolle bent geweest, maar er zit niet alleen een AH to Go bij de Etos en de Smullers, maar er zit ook eentje net buiten de poortjes aan de zijde van het busstation. Aangezien er nu werkzaamheden zijn op alle trajecten rondom Zwolle, zullen er meer mensen hier komen dan bij de andere vestiging. Iets dat best wel logisch lijkt.
Terwijl ik aan het werk ben valt het me op hoe rustig het station er eigenlijk bij ligt. Er lopen maar een klein aantal mensen door de poortjes. Mensen die niet weten dat er werkzaamheden zijn kijken nog het meest verbaasd rond. Zij zien bij alle trappen linten hangen. Verder lopen er eigenlijk alleen medewerkers van het OV over het station, op een paar reizigers na die via de stationstunnel naar de bus toe lopen. Het is rustig, heel rustig en dat merken we ook bij de AH to GO. We hebben meer met elkaar staan praten dan dat er werk te doen was. Los daarvan was het wel weer fijn om te werken.
Na mijn werk ga ik oppassen op mijn oppaskindje. Voor ik dat ga doen, breng ik een bezoekje aan het station van Houten. Als je je afvraagt waarom: De nieuwe treinen van Arriva komen vandaag het land in en ik wil daar uiteraard wel even wat beeldmateriaal van hebben. Iets wat ik zelf dan weer leuk vind. De treinen zullen rond 17.15 uur het station van Houten passeren dus ik ga daarnaar toe, ook in de hoop dat daar geen spotters staan en ik de enige ben met beelden op dat station. Dat is gelukt want als ik een locomotief zie aankomen zie ik niemand op het perron staan die foto’s of video’s gaat maken. Ik kan je vertellen dat het mooie treinen zijn. Eerst gaan ze getest worden rondom Amersfoort, daarna gaan ze naar het noorden. Deze treinen zullen ingezet gaan worden als sneltrein Groningen – Leeuwarden en later mogelijk ook de regionale treinen.
Zaterdag 6 Juno
Gisterenavond zat ik rustig op de bank. Sterre, mijn oppaskindje, slaapt en met Anna ben ik rustig even wat aan het bijpraten. Wanneer ik mijn Twitter open zie ik een bericht van iemand voorbij komen die zich onveilig voelt in de trein. Bij elk bericht van onveiligheid schrik ik weer. Nu weet ik wie dit ervaart. Het is een goede vriendin van me die woont in Friesland maar vaak op familie bezoek ging in de randstad. Blijf je toch weer beseffen dat je niet de enige bent die in het noorden woont en familie in het westen heeft.
Als ik wat verder terug lees, zie ik dat ze verteld dat ze uitgescholden is. Belachelijk. Alleen omdat ze gevraagd heeft aan een aantal mensen om een mondkapje op te doen. Je zou verwachten dat iedereen dat al doet, maar nee hoor. Genoeg mensen doen dat niet. Als je dan uitgescholden en bedreigd wordt voel je je snel onveilig. Dat snap ik en ik vind het daarom ook heel fijn dat er werk van gemaakt is door mijn collega’s van de webcare. Maar het moet niet zo zijn dat dit soort gedrag getolereerd wordt. Elk gevoel van onveiligheid is er één te veel. Iedereen hoort zich te gedragen in het openbaar vervoer. Of je nou een forens bent, student, dagjesreiziger of een supporter of wat dan ook, je heb je aan de regels te houden. Doe je dat niet, dan kan je wat mij betreft een flinke boete verwachten. We moeten lief zijn voor elkaar. Deze tijden zijn al moeilijk genoeg.
Zondag 7 juno
Zoals velen weten is zwemmen een sport die ik graag beoefen. Door corona kon er een tijd niet gezwommen worden en ik ben ook erg blij dat het nu een aantal weken weer kan. Gisteren ben ik weer gaan zwemmen. Met mijn horloge om ben ik weer in het water gesprongen. Heerlijk. Het is om van te genieten. Mijn horloge meet bijna alle slagen tijdens het zwemmen. De vorige keer ging het beter dan vandaag. Misschien kwam dat ook wel omdat ik zo stom was om mijn bluetooth verbinding aan te houden. Elk bericht dat binnen kwam zorgde voor trillingen. Dat maakt het toch lastiger voor het horloge om correct te functioneren. Volgende keer de bluetooth maar uit.
Vandaag is ook bekend geworden dat touringcarbedrijven het niet eerlijk vinden dat zij maar 13 mensen mee mogen nemen per bus, terwijl de OV bedrijven meer mensen mee nemen. De touringcarbedrijven willen graag 30 mensen meenemen en hadden een eigen plan opgesteld om dit mogelijk te maken. De overheid heeft dat afgekeurd maar de bedrijven laten zich niet op hun plek zetten en gaan toch rijden met 30 man. De boetes die ze daarvoor krijgen nemen ze voor lief. Ik kan deze gedachte wel begrijpen, al helemaal als ze rijden als trein vervangend vervoer, maar aan de andere kant hebben ze ook meer werk als er meer bussen nodig zijn. Hun zijn de mensen die hebben aangeboden om te helpen in het OV. Als er meer bussen nodig zijn betekent dat dus ook dat er meer geld komt voor hen. Ik hoop dat dit goed af gaat lopen en hierdoor geen extra coronabesmettingen ontstaan.
Maandag 8 juno
Vandaag is bekend geworden dat de politie hulp gaat aannemen van burgers voor cybermisdrijven. De politie doet dit al ontzettend lang met overvallen, inbraken, schietincidenten etc. op de televisie met het programma Opsporing verzocht. Nu zet de politie in samenwerking met Tweakers het BlueWeb op. Op dit BlueWeb kunnen members van Tweakers nadat ze geselecteerd zijn meedenken en tips geven over cybermisdrijven. Ik hoop voor de politie dat dit platform een groot succes gaat zijn, net als de tv serie. Elk misdrijf is er één te veel.
Vandaag is er ook weer hard uitgehaald naar de aanpak van de stikstofcrisis. Dat betekent weer slecht nieuws want blijkbaar is het honderd kilometer per uur rijden niet genoeg. Nou heb ik me er niet heel erg in verdiept, maar ik hoop dat er toch een oplossing voor gaat komen. Als er dan één ding is waarvan ik denk dat het kan helpen, is dat het stimuleren van het openbaar vervoer. De auto is voor best wel wat langere afstanden sneller en/of goedkoper, al helemaal wanneer je met meerdere mensen op pad gaat. Door veel meer te investeren in het OV kan ProRail meer spoor aanleggen, dus ook meer HSL en kan er ook meer materieel gekocht worden. Meer treinen per uur, sneller rijden dan 140 en nieuwe spoortrajecten kunnen bijdragen aan het uit de auto halen van mensen.
Eén van de lijnen die ik graag zie komen is de Lelylijn. Via Groningen, Drachten en Heerenveen naar Lelystad, Amsterdam en Rotterdam. Als die lijn er zou komen, zou dat veel tijdswinst opleveren om van het noorden naar de randstad te gaan. Dat is goed voor de bereikbaarheid van de randstad vanuit het noorden. Als dan ook nog de treinkaartjes iets goedkoper zouden kunnen wanneer er meer subsidie voor het OV komt, dan pakken mensen de trein sneller. Daarnaast kan zo’n spoorlijn ook bijdragen aan de woningnood in de grote steden. Als je reistijd kan halveren met de trein zijn meer mensen bereid wat verder weg te wonen. Dan heb je meerdere vliegen in één klap te pakken. Het openbaar vervoer wordt beter en frequenter, minder mensen gaan met de auto wat voor minder stikstof zorgt en het OV kan, al is het maar een heel laag percentage, mogelijk bijdragen aan het woonprobleem wat zich vooral in de grote steden afspeelt.
Dinsdag 9 juno
De wekker gaat vandaag vroeg. Een lange dag te gaan. Eerst naar de tandarts. Het liefste zou ik met de auto gaan, maar aangezien ik moet werken vandaag pak ik toch maar de bus en ga ik gelijk door. Als ik bij de tandarts kom voor mijn controle en om mijn spalk te laten vastzetten ben ik zo aan de beurt. Het is nog wat vroeg maar dat vind ik niet erg. Wanneer de tandarts mij verteld dat ze mijn spalk niet meer vast gaan zetten terwijl dat beloofd is de vorige keer slaat mijn humeur om. Zij maken een afspraak met mij en komen die niet na. Fijn… Mag ik weer naar de ortho voor iets dat de tandarts prima kan doen. Dat worden kosten, nog meer extra kosten…
Gelijk heb ik de ortho maar gebeld, het verhaal uitgelegd en een afspraak gemaakt. Als ik dit meteen had geweten had ik 3 weken geleden al naar de ortho gegaan want dit schiet niet op. Terwijl ik de afspraak maak, stap ik in de trein naar Zwolle. Vandaag ga ik werken bij de Kiosk in Zwolle. In de trein ben ik alleen. Het voorste treinstel is ver lopen en daarom stappen veel mensen achteraan in. Dat geeft mij de gelegenheid om nog even te genieten van mijn rust.
Wanneer ik aankom in Zwolle is het eindelijk weer tijd om te werken. Eindelijk weer bekende collega’s zien, dat voelt goed. Ook vandaag is het weer eigenlijk erg rustig. Elke kiosk die we in Zwolle hebben merkt dat. Normaal gesproken ben je met twee man omdat dat echt nodig kan zijn, nu valt dat mee. We doen wel wat extra schoonmaakdingetjes etc. maar heel erg druk is het niet. Dat geeft mij vooral tijd om ook even wat dingen te doen die ik moet doen, ter voorbereiding van mijn nieuwe opleiding bijvoorbeeld. Ook handig dat ik even kan bijspringen wanneer anderen pauze nodig hebben of even naar de WC moeten. Zo zijn we toch met elkaar 1 team en verloopt de dag, ondanks de rust, toch alsof het een normale dag is met veel gezelligheid.
Woensdag 10 juno
Het RIVM heeft bekend gemaakt dat ze niet meer dagelijks de cijfers rondom het coronavirus plaatsen op Twitter. Dat heeft veel bij mensen los gemaakt. Wat het overgrote deel van alle mensen die op dat bericht heeft gereageerd blijkbaar niet heeft gelezen, is dat de cijfers nog steeds dagelijks gepubliceerd worden op de site van het RIVM, maar niet meer op Twitter. Zo erg is dat toch niet? De cijfers worden door de media toch wel bekend gemaakt elke dag. Kan iedereen daar op reageren in plaats van op het RIVM. Ik zie het probleem in ieder geval niet.
Reizigersorganisatie heeft een EXIT plan opgesteld en naar buiten gebracht voor het openbaar vervoer. Met het plan ‘Niet mijden maar spreiden’ vraagt Rover om versoepelingen binnen het OV volgens een plan wat zou moeten functioneren. Het openbaar vervoer mag voor 40% worden gevuld, iets dat normaal gesproken in de daluren niet gehaald wordt. Daarom is het zaak om te spreiden zodat ook de mensen die niet noodzakelijke reizen willen maken weer welkom zijn. Iets waar ik achter sta. Als ook die mensen weer mogen reizen, levert dat weer geld op voor de vervoersbedrijven. Die inkomsten hebben ze hard nodig want alle vervoersbedrijven draaien flinke verliezen.
Ook wilt Rover stap voor stap alle maatregelen opheffen in het openbaar vervoer. Zo zou in fase 2 de fiets weer terug kunnen keren in de trein, al is het alleen in de sprinter, en zou vanaf fase 3 er een extra korting gegeven kunnen worden om in de daluren te reizen. Ook wilt Rover graag zien dat alle abonnementhouders gecompenseerd worden en de buurtbussen weer gaan rijden. Zodra het veilig en verantwoord kan zouden ook de mondkapjes weer langzaam moeten verdwijnen. Ik hoop van harte dat het zo goed blijft gaan in Nederland en dat het EXIT-Plan van Rover snel in werking kan treden. Mondkapjes veroorzaken slecht zicht voor mensen met een bril. Nu ik daar zelf ook één van ben merk ik hoe vervelend het is.
Donderdag 11 juno
Vorige week heeft een van mijn collega’s een hond gered die op het spoor liep. Samen met een bezorger van Coolblue is de hond van het spoor gehaald. De hond is veilig meegegaan met de trein en later terug gegaan naar het baasje. Dit soort berichten doen mij veel goeds. Het is een bericht met positieve afloop en ik ben ontzettend blij dat een aanrijding met de hond is voorkomen door het goede handelen van mijn collega en de bezorger van Coolblue. Samen zijn we sterker, dat blijkt ook nu weer.
Vrijdag 12 juno
Vandaag ga ik een reisje maken. Niet zomaar een reisje, maar ik ga vandaag naar Brabant. Vandaag ga ik met een deel van de groep waarmee ik elk jaar op vakantie ga overleggen hoe we het dit jaar gaan doen. Normaal gesproken gaan we met 36 mensen verdeeld over 2 huisjes, maar door corona doen veel (waar ik 1 van ben) dat liever niet. We wonen allemaal in een ander deel van het land, de een ziet de ander vaker dan de rest en dat brengt toch risico’s mee. We hebben geprobeerd om er via online meetings uit te komen maar dat is helaas toch wat moeilijker. Vandaar dat we met een paar mensen hebben afgesproken bij iemand thuis om dit uit te werken.
Mijn reis er heen ging niet zo lekker. Een flinke vertraging door een uitgevallen trein en de volgende trein reed niet verder dan Zutphen. Dat zit niet mee. Gelukkig wel aangekomen, al is het bijna een uur later. Wat voelt het goed om een deel van de mensen even weer te zien. Natuurlijk wel op de anderhalve meter afstand. In het lekkere zonnetje in de tuin spreken we alles door. Uiteindelijk valt de keuze op meerdere huisjes op het vakantiepark. Ook hebben we gelijk even gekeken naar hoeveel huisjes we nodig hebben. Hiervoor hebben we een voorstel gemaakt voor wie in welk huisje gaat. Het streven is om de mensen die elkaar het meeste zien bij elkaar te zetten en dat is goed gelukt. Zo zijn we van 2 huisjes voor 20 personen naar 6 huisjes voor 6 personen gegaan. Dat past precies.
Het enige nadeel van deze keuze is toch wel de prijs. Normaal gesproken kost het verblijf omgerekend zo’n €260 euro per persoon. Dat valt nog wel te overzien. Doordat we verspreid zitten in meer huisjes, worden de kosten flink hoger. Iedereen betaald nu ongeveer €415 euro, maar dat is iets wat bij iedereen in de groep, want dat hebben we gevraagd via een videomeeting, voor lief genomen wordt. Onze veiligheid en die van de anderen is belangrijk. Op deze manier hopen we dat het, ondanks dat we niet allemaal bij elkaar zitten, toch een leuke vakantie krijgen.
Gisteren is bekend geworden dat NS mag blijven rijden op het hoofdrailnet tot 2035. Dat is natuurlijk ontzettend goed nieuws. De afgelopen jaren is NS enorm verbeterd. Wat ik wel heel erg jammer vind is dat de sprinter Zwolle – Leeuwarden aanbesteed gaat worden. Zelf ben ik niet zo’n voorstander van aanbesteden in de situatie zoals het OV nu te werk gaat. Dit omdat treinen niet goed op elkaar aansluiten, regionale vervoerders nog te vaak moeilijk doen met Flex abonnementen van NS, er een extra check-in en check-uit moment is, bij regionaal OV is er geen steward/conducteur op elke trein en omdat reizigers daarmee ook de Geld Terug Bij Vertraging op hun buik kunnen schrijven. Kortom, van mij hoeft het niet. Ik zou graag zien dat alles wat ik net genoemd heb veranderd. Pas als dat zo ver is, vind ik het prima dat trajecten aanbesteed worden. De reiziger moet namelijk op 1,2 en 3 staan bij alle vervoerders en dat is helaas niet altijd het geval.
Zaterdag 13 juno
Het is weer lekker warm vandaag. Een dag waarin we veel mogen plakken want ondanks dat de zon niet overal schijnt, is het ontzettend benauwd. Voor mij een dagje binnen zitten en vrij weinig doen, behalve een spelletje spelen. Ook weer eens leuk. Toen ik na het spelletje even op mijn telefoon zat kwam ik in het nieuws tegen dat Baudet in onze stad was. Hartstikke leuk natuurlijk voor hem, maar vooral leuk voor de Drie gezusters. Daar stonden veertig biertjes voor hem klaar. Thierry, ik hoop dat je er van genoten heb.
Zondag 14 Juno
Toen ik wakker werd vanmorgen, zag ik in de NOS app dat er opnieuw politiegeweld heeft plaatsgevonden. Dit maal in Atlanta. De politie is na klachten gaan kijken bij een man die gedronken bleek te hebben. Uiteindelijk heeft die het voor elkaar gekregen het stroomstootwapen van de agent af te pakken waarop een achtervolging volgde. Bij de parkeerplaats van een hamburgerrestaurant richtte de man de taser op de agent, waarop de agent de man neergeschoten heeft. Een teken van leven had de man helaas niet meer.
Voor de mensen die maar al te graag protesteren en willen plunderen etc. is dit weer goed nieuws want oh nee toch, er is weer een witte agent betrokken bij de dood van iemand met een huidskleur. Ik snap de frustraties en ik erken het probleem, maar ik vind het niet normaal dat daardoor de eigenaar van het hamburgerrestaurant het flink te verduren heeft gekregen. Zijn restaurant is door de familie en andere demonstraten volledig afgefikt. Waarom? Omdat de man op zijn parkeerplaats is doodgeschoten. Het had overal kunnen gebeuren, op elke parkeerplaats, maar omdat het deze parkeerplaats werd mocht het restaurant het ontgelden. Waar gaan we toch heen in deze maatschappij? Vinden we dit normaal? Ik in ieder geval niet. Ik snap heel goed dat mensen willen demonstreren om hun statement duidelijk te maken en er moet ook echt wat veranderen. Ieder mens in elk land hoort gelijke kansen te hebben en gelijk behandeld te worden. Dat is helaas niet het geval. Maar om dan ondernemers die niks misdaan hebben slachtoffer te laten zijn van brandstichting, plunderingen en geweldsincidenten dat gaat mij iets te ver. Gedraag je, want dit gedrag wordt niet getolereerd. Tegen dit soort gedrag mag heel hard opgetreden worden wat mij betreft. Demonstreren is een grondrecht, maar vernielingen, plunderingen en geweldsincidenten zijn misdrijven, dat zal altijd zo blijven.
Nog geen reactie. Ik zou zeggen, plaats er 1.